Goederenvervoer - Jumbo Supermarkt en AB Texel
Van sportevenementen naar goederenvervoer
Als ik niet voor een sportevenement, roadshow of een race-event op pad ben, blijf ik dichter bij huis en rij ik als chauffeur in het goederenvervoer. Van 2020 tot en met 2024 heb ik als chauffeur voor Jumbo Supermarkten gereden, vanuit het distributiecentrum in Beilen (Drenthe). Plannen, veilig rijden en stuurmanskunst zijn kenmerken die komen kijken bij dit werk. De supermarkten die bevoorraad moesten worden, liggen niet allemaal aan een grote brede weg, maar uiteraard vaak in het centrum van een plaats met daaromheen veel geparkeerde auto’s, paaltjes die wegen afsluiten of fietsers die denken dat ze er nog snel langs kunnen.
Dit werk is fysiek zwaarder, omdat je met rolcontainers te maken hebt met (zware) boodschappen. Daarnaast ben ik vooral op mijzelf aangewezen. Zowel tijdens het rijden, als ook tijdens het lossen bij de supermarkt. Niet altijd zijn er medewerkers beschikbaar die kunnen helpen.

Nieuwe rol bij AB Texel: Veevoervervoer
Sinds 2024 werk ik ook als veevoervervoerder bij AB Texel. Veevoer/bulkvervoer is een essentieel onderdeel van de landbouwsector. Zonder voer voor de koeien, varkens, kippen of geiten, is er geen bestaansrecht voor deze boeren en daarmee geen mogelijkheid in de voedselvoorziening van ons als mens.
Ook in dit werk is zelfverzekerdheid over mijn eigen rijkwaliteiten essentieel. Hoewel ik nu niet binnen in het centrum van een dorp hoef te zijn, maar tussen de weilanden en op boerderijen, zijn sommige boeren moeilijk bereikbaar. Nauwe doorgangen, lastige inritten en krappe draaimogelijkheden zijn aan de orde van de dag.
Precisie in laden en lossen
Het laden doe ik niet zelf, maar gebeurt bij fabrieken en laadlocaties. Het lossen is wel mijn verantwoordelijkheid. Krijgt de boer daadwerkelijk de hoeveelheid die hij heeft gevraagd? Blijft er niks achter in de auto? Is de trailer goed verdeeld qua gewicht zodat ik meerdere boeren na elkaar kan bedienen?
De trailer is vaak voorgeladen met meerdere soorten voer voor meerdere adressen. De trailer heeft 10 compartimenten, van verschillende groottes, waardoor een grote diversiteit aan routes en ladingen mogelijk is. Bij aankomst op de loslocatie zoek ik de juiste silo(s) waar het voer in gelost moet worden.
De vrachtwagen heeft een blower, een grote föhn, die de bulkoplegger op druk kan zetten. Ik sluit ondertussen de losslang en stofzak aan op de silo, controleer welke compartimenten gelost moeten worden in de silo en open dan de loskraan en zet druk op de losbuis. Het voer wordt zo vanuit de trailer de silo in geblazen.


